رويدادهاي ايران در هفته اي كه گذشت

در هفته ای‌ که گذشت سخنان احمدی نژاد در مصاحبه مطبوعاتی او در آمریکا  واکنش خانواده‌های شهدای جنبش ضدّ استبدادی در ایران را برانگیخت. احمدی نژاد در نشست خود با خبرنگاران رسانه‌های آمریکا ادعا کرد که مخالفان انتخابات ریاست جمهوری عده قلیلی بودند که تنها بدنبال تخریب ساختمان‌ها و به آتش کشیدن خود رو‌ها بودند. او در این مصاحبه همچنین گفت که «متاسفانه ۳۳ نفر در حوادث بعد از انتخابات کشته شدند که بيش از دو سوم آنها از نيروهای انتظامی يا مردم عادی هوادار دولت بودند. » پروین فهیمی، مادر سهراب اعرابی، در واکنش به سخنان احمدی‌نژاد، با تاکید بر اینکه فرزند او نه بسیجی‌ بوده و نه خرابکار، گفت: » اين دفعه ی اول نيست که احمدی نژاد دروغ می گويد. من اصلا حرف ايشان را قبول ندارم، ايشان را اصلا به عنوان رييس جمهور نمی دانم، اگر راست می گويند، صدا و سيمای جمهوری اسلامی بيايد، با من مصاحبه کند، بدون سانسور پخش کند تا من بگويم بچه های ما چه کسانی بودند و چگونه کشته شدندهاجر رستمی مطلق، مادر ندا آقا سلطان، نیز با راد قصه بافی‌‌های جدید احمدی‌نژاد، تاکید کرد که » مهم اين است که مردم ايران و مردم جهان ميدانند قضيه چيست و چه اتفاقی افتاده. حال اينها هر چه ميخواهند بگويند. برای من مهم مردم هستند که بعد از دو سال و سه ماه همچنان پشتيبان ما هستند و تنهايمان نگذاشته اند. من هميشه قدردان محبت های همه مردم هستم؛مهم اين است که بعد دو سال مردم همچنان می آيند و دلگرمی ميدهند حال احمدی نژاد هر چه ميخواهد بگويد کسی که باور نميکندپدر احمد نعیم آبادی، پدر می‌‌ثم عبادی، برادر محرم چگنی، مادر حمید حسین بیک عراقی، و خانواده‌های دیگر شهیدان جنبش ضدّ استبدادی مردم، ضمن حمله به دروغ پردازی‌های احمدی‌نژاد، تاکید کردند که فرزندان و عزیزان آنها بسیجی‌ نبوده و توسط دستگاه‌های امنیتی رژیم کشتهٔ شدند. ابعاد جنایت‌های پس از انتخابات هنوز دقیقا روشن نیست و با وجود شواهد در دست از جمله در مواردی همچون حمله به کوی دانشگاه و شکنجه، تجاوز و اعدام در کهریزک، هیچ کسی‌ مجازات نشده است. بدنبال انتشار بخشی از اسناد مربوط به سرکوب اعتراضات مردمی، خامنه ای‌ افشای چنین مواردی را ظلم به نظام خوانده بود.

موج اعدام‌ها در هفته گذشته همچنین ادامه پیدا کرد و جمهوری اسلامی حکم اعدام دها نفر دیگر را صادر کرد. بنابه گزارش كانون حمايت از خانواده جان باختگان و بازداشتى ها،پنجشنبه 31 شهريورماه حكم اعدام 43 نفر ديگر علاوه بر31 نفرى كه در هفته آخر شهريورماه به آنها ابلاغ شده بود، صادر و ابلاغ شده است. اين زندانيان در حال حاضر به بند مخصوص نگهدارى محكومين به اعدام در گوهردشت منتقل شده اند. افرادى كه حكم اعدام دريافت كرده اند, در اعتراض به اين وضعيت دست به اعتصاب غذا زده اند. گفته میشود که خانواده‌های این زندانیان از ملاقات عزیزان خود محروم شده اند. در این هفته همچنین تعدادی در زندان‌های مختلف از جمله در کرمان و گوهر داشت بدار آویخته شدند. اعدام نوجوان متهم به قتل داداشی در ملا عام انزجار جهانی‌ را برانگیخت.در پی اجرای اين حکم، سازمان عفو بين الملل که يک روز پيشتر از جمهوری اسلامی خواسته بود از اعدام عليرضا ملا سلطانی که هنوز به هجده سالگی نرسيده بود، خودداری کند، اين اعدام را محکوم کرد. اين سازمان غيردولتی اظهار کرده بود که مجازات اعدام برخلاف موازين حقوق بشر و اعدام نوجوانان، بويژه، ناديده گرفتن کامل کنوانسيون بين المللی حقوق کودکان است که ايران نيز آنرا امضاء کرده است .

فشار‌ها و ممنوعیت‌های موجود در برابر هنرمندان و خبرنگاران ایران همچنان ادامه دارد. بدنبال بازداشت ۷ مستند ساز به اتهام همکاری با رسانه‌های غربی، اعلام شد که تورج اصلانی ممنوع الخروج است. خبرگزاری‌های رژیم علت ممنوع الخروج شدن این فیلمبردار سینمایی را همکاری غیر قانونی با سینمای خارجی‌ عنوان کرده اند. تشدید فشار‌های جمهوری اسلامی حتی گریبان کارمندان رسانه های دولتی را نیز گرفته است.  بر اساس گزارش سایت های خبری، امیرعلی علامه زاده خبرنگار سرویس بین الملل ایلنا  از صبح روز شنبه گذشته تا کنون در بازداشت بسر می برد و هیچ اطلاعی از محل بازداشت و نهاد امنیتی مسئول این دستگیری در دست نیست. علامه زاده در سکوت خبری مطلق به محل نامعلومی منتقل شده است. چند روز قبل نیزاعلام شده بود که مهرداد سرجویی همکار مطبوعاتی روزنامه های انگلیسی زبان چاپ تهران که در حوزه بین الملل فعالیت می کرد، نزدیک به دو ماه و نیم قبل بدون ارائه دلیل مشخصی در منزلش بازداشت و به بند ۲۰۹ وزارت اطلاعات منتقل شده است.

در خطبه‌های نماز جمعه این هفته، امام جمعه موقت تهران ضمن محکوم کردن آنچه که او غوغا سالاری در رابطه با تازه‌ترین اختلاس در جمهوری اسلامی نامید، نسبت به سؤ استفاده دشمنان خارجی هشدار داد. در روز پنجشنبه نیز رئیس بازرسی کل کشور با اعلام اینکه بی‌انضباطی سبب شده عده‌ای سوء‌استفاده‌ گر به خود اجازه دهند این فسادهای بزرگ را به وجود بیاورند، مقصر این اختلاس را نه مقامات ارشد جمهوری اسلامی، بلکه زیر دستانی که از بی انضباطی حاکم سوء استفاده کرده اند، معرفی کند. پورمحمدی با بیان اینکه مردم توقع دارند اجازه ندهیم فساد و خطا تولید شود، ادعا کرد:‌ در این پرونده برخی از مسئولان اعلام می‌کنند ما مطلع نبودیم، درست است که اینها را مجرم نمی‌دانیم اما بی‌تدبیر می‌دانیم که باید کنترل می‌کردند تا این اتفاق با این حجم و اندازه نیفتد. وی در ادامه گفت: عده‌ای از متخلفان در حال اتهام‌زنی به دیگران هستند تا بدین وسیله فرافکنی کنند و نباید اجازه دهیم عده‌ای سوء‌استفاده‌گر هر کسی را متهم کنند.در عین حال رئیس کمیسیون نود مجلس اعلام کرد که پرونده پرونده فساد مالی معاون اول رئیس جمهور در قوه قضائیه در حال رسیدگی است. محمد ابراهیم نکونام در واکنش به اعتراضات مبنی بر تعلل کمیسیون اصل نود در بررسی پرونده فساد اقتصادی رحیمی و تاثیر این بی توجهی در آزادی عمل مفسدین اقتصادی ادعا کرد: قوه قضائیه در حال رسیدگی به پرونده رحیمی است و این موضوع به کمیسیون اصل نود ربطی ندارد. وی در پاسخ به این سئوال که چرا پس از گذشت 3 سال از طرح پرونده رحیمی این پرونده به نتیجه نرسیده است تصریح کرد: قطعا باید به  تصمیمات عالیه نظام اعتماد کرد اگر اتهام جدی متوجه رحیمی بود و عدم پیگیری آن موجب تبعاتی بود قطعا اقدام می کردند.

به گزارش اتحادیه آزاد کارگران ایران، کارگران مجتمع در پایان مهلت توافق شده برای حذف شرکتهای پیمانکاری در این مجتمع و خلف وعده کارفرما در این مورد، از صبح روز یکشنبه سوم مهر ماه دست به اعتصاب گسترده ای زده و اقدام به تجمع در مقابل دفتر مرکزی این پتروشیمی کردند. اعتراضات کارگری در واحدهای تولیدی در اعتراض به عدم پرداخت حقوق همچنان ادامه دارد. هفته گذشته تعدادی از كارگران شركت سابير، پيمانكار قطارشهرى كرج در ميدان امام حسين تجمع كردند. یکی از تجمع کنندگان به خبرگزاری ایلنا گفت: مدت 7 ماه هست كه حقوق خود را از شركت سابير دريافت نكرده ايم و در تأمين معشيت خود و خانواده هايمان دچار مشكل شده ايم. بيش از 1200 كارگر براى شركت سابير در كارگاه هاى مختلف قطارشهرى كرج در حال فعاليت هستند. بر اساس یک خبر دیگر شرکت راه سازی «ساردو» واقع درجاده سنندج – دیواندره، نیز مدت ۹ ماه است که حقوق کارگران این شرکت را پرداخت نکرده است. به گزارش کمیته هماهنگی، در این شرکت ۵۰ کارگر مشغول به کارند. پیمانکار بودجهٔ دریافتی را در کارهای دیگری سرمایه گذاری کرده و حقوق کارگران را پرداخت نمی‌کند. کارگران این شرکت جهت رسیدگی به مشکلاتشان، به مراکز دولتی مراجعه کرده اما هیچ اقدامی صورت نگرفته است. کارگران اعتصابی متروی اهواز نیز که هفت ماه است حقوق دریافت نکرده اند همچنان به اعتصاب خود ادامه می دهند. هفته گذشته شهردار اهواز کارگران را تهدید کرد که در صورت ادامه اعتصاب بیشتر ضرر خواهند کرد و ممکن است پیمانکار آنها را اخراج کند. پیش از این گزارش شده بود که هفتاد و پنج تن از کارگران شرکت حفاری و اکتشاف انرژی گستر پارس، پدکس، که در اعتراض به عدم دريافت حقوق معوقهٔ خود دست به اعتراض زده بودند، از کار اخراج شدند.

بیان دیدگاه